JAK VYBRAT ELEKTROKOLOBĚŽKU

Pokud sháníte elektrokoloběžku, pak pro vás máme tipy, na co si dát při výběru pozor. Uvádíme i údaje, které pro vás mohou být při výběru zavádějící.

Tuto recenzi jsme vytvořili z našich praktických zkušeností s běžným užíváním a servisem elektrokoloběžek typu CityCoco. Informace níže neporovnávají konkrétní parametry, ale mohou být průvodcem při výběru té správné elektrokoloběžky právě pro Vás.

Vše něco stojí, ale jak známo, to nejlevnější může být nakonec drahé, pokud se bude na elektrokoloběžku jen prášit v garáži...

 

Jak jí využijete?

Nejdříve je dobré se zamyslet nad tím, k čemu budete elektrokoloběžku vlastně používat. Jinou elektrokoloběžku zvolíte jako "hračku" pro děti kolem domu a jinou jako klasický dopravní prostředek, který může sloužit pro celou rodinu při cestách po městě, do práce a výletech.

 

DŮLEŽITÁ KRITERIA PRO VÝBĚR ELEKTROKOLOBĚŽKY:

 

1- Bytelná konstrukce je základ

Jízda na elektrokoloběžce by měla být zejména bezpečná. Naše tělo drží pohromadě kostra a stejně je tomu u elektrické koloběžky. Rám musí být pevný a stabilní, což zajistí použité materiály a způsob konstrukce. Na fotkách a videích z e-shopů se bohužel kvalita konstrukce nepozná, ideální je si koloběžku před koupí při jízdě otestovat.

 

Důležitá je i šířka řídítek a kvalita madel. Abyste se na koloběžce cítili bezpečně, měla by být šířka řídítek alespoň 50 cm. Užší řídítka jsou příliš citlivá na zatáčení a nemůžete se o ně dostatečně opřít. Madla by měla být pevná, neměla by se protáčet či na koncích prohýbat.
Řídítka také bývají výškově nastavitelná, aby vás při jízdě nebolela záda.

 

2- Spolehlivé brzdy pro bezpečnost vaší i okolí

U elektrokoloběžek se používají hydraulicke kotoučové brzdy.  Přenos brzdné síly na kotoučovou brzdu je u silničních vozidel obvykle hydraulický. Sešlápnutím brzdového pedálu vznikne tlak v brzdovém systému. Brzdová kapalina začne tlačit na brzdový píst, který tlačí brzdové destičky kolmo na rotor. Vzniklá třecí síla mezi rotorem a destičkami působí proti otáčení. Působení sil v kotoučové brzdě. 

 


3- Kapacita baterie pro dlouhý dojezd

U elektrických koloběžek se používají buď olověné nebo lithiové baterie. Jedinou výhodou olověné baterie je její nízká cena a používá se tak zpravidla jen u "dětských" modelů. Lithiová baterie má při nižší hmotnosti a velikosti mnohem vyšší kapacitu.
Kapacita baterie a její kvalita má zásadní vliv na dojezdovou vzdálenost na jedno nabití. Čím větší kapacita, tím delší dojezd.

Lithiové baterie jsou také obvykle chráněné proti přebití či podbití. Z důvodu bezpečnosti ale nedoporučujeme nechat koloběžku na nabíječce po úplném nabití baterie. Stav baterie můžete během jízdy kontrolovat na displeji, který někdy bývá ve tmě podsvícený - při větším odběru energie (např. při jízdě do kopce) může ukazatel nabití kolísat.

Pokud je baterie vybitá tak, že displej během jízdy zhasne, pravděpodobně se aktivovala ochrana proti podbití. Rozhodně znovu elektrickou koloběžku nezapínejte a dále jí netrapte jízdou pod plynem, jinak může dojít k "usnutí" baterie a pak už v lepším případě pomůže jen odborný servis. Lépe je dojet zbývající vzdálenost vlastním odrážením a koloběžku hned po příjezdu nabít.

 

4- Výkonnější motor do kopce

Nejmodernější koloběžky používají stejnosměrné bezkartáčové motory, které jsou integrovány přímo do kola a je bez řetězu. Tato konstrukce minimalizuje výkonové ztráty, protože nedochází k neefektivnímu přenosu síly motoru na kolečko pomocí řetězu či řemenu. Navíc odpadá nutnost řetěz seřizovat (napínat) a čistit. Jízda s bezkartáčovým motorem je také tišší a hladší bez nadbytečných vibrací.

Bezkartáčový motor

Výkon motorů bývá 300-2500 W a je důležitý zejména pro jízdu do kopce. Např. 300-ti wattové motory jsou spíše vhodné pro děti a ženy do 65 kg. Silný motor kopec svižně vyjede i s 90 kg jezdcem, slabší motor pak výrazně zpomalí nebo i zastaví - samozřejmě záleží na sklonu kopce, stavu baterie apod.

Výkon motoru také ovlivňuje míru zrychlení a max. rychlost po rovině.

 

5- Nafukovací kolečka tlumí vibrace

Kola jsou buď pevná nebo nafukovací. Jedinou výhodou pevných je to, že nepíchnete a nemusíte je čas od času dohustit. Po ojetí je musíte vyměnit za nové.

Nafukovací kolo pak tlumí vibrace přirozeně (hladkou zámkovou dlažbu ani neucítíte) a lépe přejedou drobné překážky - štěrk, nízký obrubník apod. Pokud je navíc koloběžka vybavena dodatečným odpružením, bude na ní jízda velmi pohodlná. Ojeté pláště se také dají vyměnit.

6- Viditelnost ve tmě

Při jízdě za šera či ve tmě je určitě dobré mít elektrokoloběžku osvětlenou - a to vpředu i vzadu. Pokud má koloběžka světla, odpadne vám starost s čelovkou a blikačkou. Zadní světlo pak často funguje i jako brzdové, když se při brzdění intenzivněji rozsvítí.

Směrovky přední a zadní pomohou k lepší kontrole nad strojem. Nemusíte ručně ukazovat směr jízdy.  

7- Servis, náhradní díly a příslušenství

Elektrická koloběžka se při jízdě opotřebovává, proto je potřeba před koupí prověřit, jak je řešený záruční i pozáruční servis a zda jsou dostupné i náhradní díly.
Některé díly jako baterii či pláště budete při častém používání měnit určitě. Jiné nemusíte měnit nikdy, ale i tak je dobré, aby se v případě potřeby vyměnit daly. Koloběžka vám může upadnout a poškodit se displej či brzdová páčka, člověk nikdy neví.

Pokud je k elektrokoloběžce dostupné další příslušenství, může to její používání zpříjemnit.

CO MŮŽE BÝT ZAVÁDĚJÍCÍ:

 

1- Náklad na spotřebu energie

Prodejci občas uvádějí náklady na spotřebu energie - ty se pohybují okolo 0,06 Kč/1km. Pokud ale chceme reálnější náklad na ujetý km, je dobré započítat i opotřebení baterie. Ta má totiž životnost okolo 600 plných nabíjecích cyklů. Po započtení nákladů na amortizaci baterie vychází 1 ujetý km na cca 0,40-0,50 Kč.

 

2- Rekuperace energie KERS - samodobíjení

Některé elektrické koloběžky mají schopnost rekuperace energie KERS (Kinetic Energy Recovery System), takže se baterie při brzdění dobíjí. To je jistě chvályhodné a pokrokové. Je třeba si ale uvědomit, že např. při jízdě po městě budete aktivně brzdit minimálně a většinou krátce - při ubrání plynu totiž částečně koloběžka sama zpomaluje motorem. Baterie tedy nebude mít mnoho času se zpětně dobít (účinnost je cca 4-5%), zpravidla se tak dá dojezd prodloužit jen o pár km. Je to tedy spíše záležitost marketingová než prakticky využitelná. Mnohem důležitější je samotná kapacita a kvalita baterie.

 

3- Dojezdová vzdálenost

U každé elektrické koloběžky je udáván dojezd na jedno plné nabití. Berte však tuto informaci s rezervou. Jednak někteří výrobci tento parametr vylepšují a jednak je reálný dojezd závislý na více podmínkách jako: hmotnost jezdce, kopcovitost terénu, styl jízdy (plynulá je ekonomičtější), protivítr, teplota (v zimě kapacita baterie klesá), opotřebení baterie apod. Dobrým srovnávacím parametrem může být kapacita baterie.

Každopádně počítejte s tím, že reálný dojezd při městském provozu může být o cca 20% kratší než ten nominální.

 

4- Max. rychlost

Ta je velmi závislá na hmotnosti jezdce a kopcovitosti terénu. Z kopce bude každá koloběžka rychlá, ale do kopce se na rychlosti projeví zejména výkon motoru ve vztahu k hmotnosti jezdce.

Některé koloběžky mají max. rychlost jen 15 km/h, což v praxi znamená, že pojedete velmi pomalu. Rychlost 25 km/h je taková střední, srovnatelná s jízdou na kole. Rychlost nad 35 km/h je už svižnější a na rovných úsecích jí určitě využijete. 

  

5- Doba nabíjení

Baterie s nižší kapacitou a dojezdem se přirozeně nabíjí kratší dobu. Nakonec je prakticky jedno, zda za stejný čas nabijete nízkokapacitní baterii na 100% nebo baterii s dvounásobnou kapacitou na 50% - dojezd bude obdobný.